30 Oktober 2008

Antara Nur dan Kegelapan

Ibnu Athailah al-Iskandari telah berkata dalam Kalam Hikmahnya:

"Nur itu ialah tentera hati, sebagaimana kegelapan itu menjadi tentera nafsu. Maka apabila Allah mengkehendaki menolong hambaNya, nescaya Allah akan memberikan bantuan kepadanya dengan tentera-tentera nur dan Allah memutuskan daripadanya bala bantuan kegelapan."

Jika hati kita bersinar dgn cahaya ketauhidan dan keyakinan, yakni Allah memantapkan hati kita dgn tauhid dan keyakinan yang kuat, maka cahaya yang demikian akan menyampaikan maksud kita iaitu dekat kepada Allah Ta'ala.

Nur merupakan tentera yang dapat menyampaikan hati kepada Allah Ta'ala.

Kegelapan pula dapat menyampaikan nafsu ammarah kepada maksudnya iaitu segala macam syahwah dan segala maksud dunia yang hinda dina.

Peperangan antara hati dan nafsu selalu bergelojak setiap detik. Kadang dalam peperangan itu yang menangadalah HATI. Kadang-kadang yang menang adalah nafsu.

Apabila Allah berkehendak menolong hambanya daripada serbuan nafsu maka Allah pasti membantu hatinya atau memenangkan hatinya ke aatas nafsu selain dengan segala kekuatan akal.

Tentera itu dalam bentuk Nur Allah. Atau dgn kata lain Allah akan memantapkan yakin dan ketauhidan kita sehingga memutuskan bekalan bantuan tentera nafsu.

Apabila Allah berkehendak sebaliknya, Allah akan memperkuatkan kedudukan nafsu dan tidak dimantapkan kedudukan tauhid dan yakin kita .

Tanda hati mendapat bantuan Allah berupa Nur tersebut ialah cenderung melakukan suatu perintah dgn bersungguh-sungguh walau terasa pahit melaksanakan di dunia fana ini kita menyakini akan mendapat balasan yang membahagikan di akhirat nanti.

Sebaliknya jika Allah tidak memberikan bantuan, pasti kedudukan hati itu lemah dan kedudukan nafsu menjadi kuat sehinggakan cenderung melakukan kejahatan dan maksiat dan terasa lazat pula dilakukannya.

Rumusannya Hati tidak smapai kepada maksudnya yakni dekat kepada ALlah jika tidak dibantu tenteranya iaitu nur maka demikian pulanafsu dalam diri akan sampai kepada maksudnya iaitu mendapat kepuasan syahwat diluar batasan agama, jika tentera kegelapan itu bermaharajalela.

Kadangkala berlaku pertempuran yang seru antara hati dan nafsu dan tatkala itu jgnlah panik sebaliknyakembali mengingati Allah dan menutup semua jalan kearah perlaksanaan nafsu tersebut sebelum datangnya pertolongan Allah dgn berdoa dan bertawakal kepadanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan