02 September 2009

KARENAH ANEH

SIBUK.
Itulah termudah kenapa saya tidak sempat mengemaskinika blog. Walaubagaimanapun saya sempat mecatatka status di Facebook. Sila taip nama saya di google dan lihat laman Fcebook saya akan berada di atas sekali.

Ada beberapa perkara saya hendak nukuilkan di sini. Mungkin bermula hari ini blog ini akan menjadi jurnal peribadi. Mana yang mampu danrasakan boleh dikongsi bersama maka saya kongsi dengan pembaca. Segala pandangan adalah subjektif dan terbuka untuk sesiapa menolaknya.

Pertama saya sibuk dengan 2 Persidangan. Biarlah saya berterus terang. Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu Bahasa Dunia dan Persidangan Antarabangsa Manuskrip Melayu pada hujung bulan September dan November sangat menyibukkkan saya. Kata kuncinya TIADA KERJASAMA antara AJK yg dilantik serta PENGANJUR yang TIDUR!

Inilah masalah kita bersama.

Lebih mengejutkan lagi terdapat dekan yang menghalang pemnsyarah di fakultinya daripada menulis, menerbit dan membentangkan kertas kerja!Aneh betul.

Saya juga sibuk dengan kerja-kerja menulis kertas kerja untuk muskrip Melayu. Judulnya Kreativiti Pengarang Tuhfat al-Nafis. Saya bukan sahaja harus membaca kajin lalu dan teks asal malahan juga harus merenung fikir jauh dan mendalam akan hakikat penciptaan dan kreativiti itu sendiri.

Saya fikir dan rasa proses kreativiti Raja Ahmad (TAN Versi Pendek) da Raja Ali Haji (TAN Versi Panjang) TIDAK jauh bezanya dengan pengarang sezaman sehingga kini termasuklah saya. Itulah yang saya hendak konsepkan. Selain sudah wujudnya konsep kepegarangan Melayu saya hendak juga mewujudkan konsep atau kerangka teoritis kreativiti pengarang Melayu yang mencapai puncaknya di tangan Raja Ali Haji.

Justeru terbitlah beberapa karenah aneh pada diri saya. Seperti banyak bermonolog, kadangkala seperti dipandang aneh oleh orang sekeliling!

Dalam semua perkara di atas saya memperolehi beberapa kesimpulan dan dapatan:

1.Manusia selalu sahaja suka meletakkan beban kerja kepada manusia lain jika dia melihat manusia lain itu rajin. Malangnya manusia yang gemar menyerahkan tugas itu pula MARAH apabila dipanggil pemalas atau tidak mahu beri kerjasama!

2.Manusia selalu sahaja mahu senang tanpa bersusah atau lebih teruk suka bersenang di atas kesusahan orang lain!

3.Kalau tidak mahu membuat kerja penyelidikan, penulisan akademik, culas menulis jural atau buku atau malas berkarya dengan alasa 'aku sudah menang bannyak' maka jagan jdi ahli akademik, jangan suka dipanggil cedikiawan, penulis, pengarang atau profesor sekalipun.

4.Kena banyak bersabar, berhikmah dalam tindakan dan berdoa penyerahan.

Hari ini kelas sampai ke petang.

Esok pula sama-ada kelas ganti pensyarah lain yang ada mesyuarat.

Hendak beri soalan da suruh pelajar jawab sahaja.

Tetapi Puan Ainon berkata 'Tugas hakiki pensyarah ialah memberi syarahan..." Itulah yang membuatkan saya berfikir panjang sambil diganggu karenah aneh dekan dan juga manusia-manusia di sekitar saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan