12 Disember 2012

Filem Life of Pi : Pluralisme di sebalik alegori

Oleh Ali Atan

Filem ini diadaptasi daripada Life of Pi novel Yan Martel pada tahun 2001 memusatkan usaha Piscine Molitor "Pi" Patel sempena nama kolam renang terbersih dan terindah di Perancis untuk mengenali Tuhan. Pi dari Pondicherry sebuah penempatan penjajah Perancis di India. Filem ini bermula dengan pemaparan haiwan zoo dan Martel masa kini ditemu bual pengarang Inggeris yang atheis.

Semasa kanak-kanak Pi ditekankan oleh bapanya sebagai orang India moden, jangan mempercayai tradisi ajaran Hindu. Bapanya menderita polio hingga hilang percaya kepada Tuhan Hindu kemudian menemui ubatnya dalam perubatan Barat.

Pi mempersoalkan 33 juta Tuhan Hindu. Pi ke gereja meneguk Holly Water dan bertemu paderi Inggeris. Kenapa Tuhan mesti membiarkan anaknya menderita dan mati? Hujah Pi kepada pendeta.

Pi menemui agama Islam di masjid ketika umatnya sedang bersolat jemaah. Akhirnya Pi meniru amalan ajaran Hindu, ajaran Kristian dan agama Islam serentak di rumahnya. Bapanya menegaskan Pi wajar berfikiran rasional memilih satu-satu agama dan ajaran. Percaya pada banyak kepercayaan pada satu masa sama sahaja dengan seseorang yang langsung tidak mempunyai pegangan kepercayaan.

Pi mula mempercayai dirinya sendiri dengan menguji naluri harimau bengal di zoo bapanya. Bapanya menunjukkan bagaimana harimau menangkap kambing yang diikat di luar kurungan tanpa mempedulikan siapa pun.

Pi bertemu gadis penari tarian tradisi. Biarkan roh keluar dari jasad menyatakan cinta kepada Tuhan persis pandangan alam tarian sufi dalam dunia Islam. Hakikatnya langsung tidak serupa.

Namun percintaannya tidak kekal apabila Pi dan keluarganya belayar dengan kapal Jepun. Pi mencabar dewa Hindu yang menjaga hujan dan ribut. Kemudian kapal tenggelam dan musnah. Pi terselamat dalam sebuah bot bersama seekor kuda belang, orang utan, dubuk dan harimau bengal.

Jika sebelum ini cerita disampaikan secara komedi ringan. Adegan seterusnya divisualkan secara alegori. Pi secara praktikalnya menjalani ujian mengenali Tuhan. Tidak ditentukan kepercayaan Pi sebenarnya sehingga berlaku beberapa adegan. Pi berjaya menangkap seekor ikan diberikan kepada harimau bengal yang dapat berenang membahamnya jika terlampau lapar sambil Pi meminta maaf daripada Dewa Krishna yang baginya menjelma dalam tubuh si ikan untuk datang membantunya.

Ketika ribut kencang dan kilat sabung-menyabung di langit dan memanah permukaan laut hingga menakutkan harimau, Pi berdiri menyatakan “Segala puji-pujian kepada Tuhan (Allah) seru sekian alam” sama maksud dengan ayat pertama dalam Surah Al-Fatihah.

Jelaslah idea pluralisma yang menyamaratakan agama Islam dengan ajaran kepercayaan lain hingga dalam aspek keTuhanan itu mahu ditonjolkan. Kita dapat berkongsi nilai baik tetapi tetap berbeza kerana Islam menegaskan keEsaan Allah dari segi sifatNya, asmaNya, af’alNya dan ZatNya sebagai tunjang agama Islam.

Meskipun demikian filem ini tidak mempersoalkan pegangan tauhid agama Islam. Simpatik penonton ditarik untuk menerima idea pluralisme yang menolak eksklusiviti beragama. Di sinilah penonton muslim mesti teguh agar tidak termakan umpan alegori yang disaluti visual haiwan laut pada waktu malam yang meniru imej visual filem The Tree of Life yang bersifat eksklusiviti ajaran Kristian itu.

Inspirasi Martel mengalegorikan harimau dengan manusia di atas bot mirip idea novel Max and The Cats karya pengarang Brazil, Moacyr Scliar 's yang diterbitkan pada 1981 merujuk Nazisme. Harimau mewakili Pi sendiri atau Richard Parker wajah kolonialisasi manusia Barat. Resepsi saya, harimau itu merujuk nafsu kebinatangan manusia itu sendiri. Martel merujuk kisah lazim kapal karam di lautan pada abad ke-18 dan 19 apabila kelasinya menjadi kanibal setelah terapung lama dan kebuluran di lautan lepas.

Lautan adalah alegori sufi merujuk rahsia Allah. Bot atau perahu merujuk diri insan. Ketika Pi mandi di kolam di pulau berasid yang dihuni binatang meerkat, sebelum akhirnya Pi terselamat di pantai, ia merujuk penghuni neraka yang telah selesai menjalani hukuman lalu mandi di kolam atau sungai sebelum memasuki syurga Allah. Harimau meninggalkan Pi masuk ke hutan tanpa berpaling dan mengucapkan selamat tinggal. Umpama nafsu kebinatangan yang tertanggal dari diri Pi melahirkan manusia baharu persis hasil penyucian hati dalam sufi. Partel adalah gambaran Martel itu sendiri. Saya yakin Martel mendalami agama Islam hingga ke intinya. Namun jangan kita kelemasan seperti Martel mengenai hakikat keTuhanan yang mahu dikenaliNya. Martel mengakui mencari arah hidupnya dengan menulis karya ini.

Ayuh cendekiawan dan karyawan kita berganding bahu mentranformasikan karya Islamik meneroka aspek ketauhidan ke seni visual. Jangan sekadar melepaskan perasaan tidak berpuas hati sahaja terhadap filem yang dipromosi sebagai spektakular ini apabila ia menggoncang pegangan tauhid penonton kita yang terpengaruh dengan pluralisme tanpa melawannya kembali dengan filem juga!

Mingguan Malaysia 9/12/12 dalam sisipan Pancaindera.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan