25 Mei 2011

Drama Bodoh RTM

Salam kembali.
Drama di RTM khususnya drama Melayu sangat bodoh dan membodohkan sesiapa yang menontonnya. Drama-darama RTM ini boleh dilihat dalam setiap seksyen dan waktu...khususnya waktu sebelah pagi. saya berkesempatan sekali sekala menonton drama RTM sebelah pagi hari bekerja..sekadar hendak tahu. Masya Allah sangat memalukan. Drama Melayu di RTM sangat memalukan saya sebagai orang Melayu. Kalaulah saya ini orang luar agaknya tentu saya akan berfikir orang Melayu ini suka sangat menzalimi orang lain walaupun sudah kaya dan jadi korporat besar. Selepas itu orang Melayu suka bergaduh sebab cinta dengan ayat-ayat klisenya. Drama Bodoh RTM ini menjadi suatu identiti drama Melayu. Sedangkan RTM memilih darama terbaik dari China dan juga dari Barat untuk ditayangkan kepada masyarakat Malaysia. Pelik kenapa hal ini boleh berlaku. Drama cerdik dari luar itu memang hebat dan skripnya sangat mantap. Tetapi kalau drama Melayu RTM tetap saja sama. Sampai malas saya nak 'kutuk'. Apatah lagi nak bagi kritikan membina.. Sudah tak ada ayat lagi dah nak buat. Sangat memilukan. Teringat bagaimana skrip drama Melayu dipilih oleh panel RTM. Saya pernah buat beberapa skrip dna proposal drama-salah satunya dikatakan berat dan penonton Malaysia tidak mahu tonton drama berat dan kompleks. Amboi, betui ka..sebab kita tgk drama import ok ja masuk dalam negara kita tembus tembok RTM? Saya tidak mahu kata apa-apa  lagi. Sudahlah RTM nak diperbadankan. Entahlah. Bagi saya kalau orang yang di dalam RTM orang itu juga, tak bermaknalah apa-apa. Hanya bermakna buat orang itu sahaja. Mungkin pendapatannya selepas ini kian bertambah juta-juta. Entahlah. Tentang proposal drama itu, saya hanya ambil konsep drama import ja. Pengisian drama import dan ilmu bantu yg dimasukkan yang dijalin dengan cerita dan teknik pengambaran yang mantap. Ini bukan soal modal kerana kita boleh menggunakan segala apa yang ada utk membikin karya yang lebih hebat. Tetapi apakan daya...Drama Bodoh RTM...lebih tepat Drama Bodoh yang ditayangkan di RTM.

3 ulasan:

  1. setuju! natijahnya tak ramai yang nak tengok RTM ☺

    BalasPadam
  2. Salam,
    Bodoh atau tidak drama melayu itu masih saya tidak kisah. Cerita dari luar lagi banyak ganasnya.
    Apa yang saya tak suka tentang drama melayu ini adalah dalam bab CINTA muda mudi. Seolah olah mengajar anak muda dibolehkan melwan ibu bapa bila hal hal cinta. Adakah islam mengizinkan hal itu??????

    BalasPadam
  3. Mohon maaf. Tumpang singgah sekejap untuk berita terbaek!

    Bersih 2.0: Merakam Semangat Zaman/Capturing The Spirit Of The Times – Pertandingan Menulis Esei dan Cereka di dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.

    Lebih daripada RM6,000.00 untuk dimenangi + buku-buku + tshirt diskopi bersih yang konfirm tak skema (nak kata kool, poyo la pulak) “melawan atas jalan bukan hanya atas talian” + peluang untuk karya anda diterbitkan di dalam bentuk buku!

    Kalau korang berminat untuk terlibat di dalam usaha bersama merakam semangat zaman dan memenangi hadiah-hadiah tersebut, check it out butiran, syarat dan peraturan pertandingan ini kat:

    http://diskopi.wordpress.com

    Korang boleh jugak download poster pertandingan menulis esei dan cereka ini dalam jpeg file dan meletakkannya kat blog, website atau facebook korang untuk publisiti yang lebih luas.

    Tolong war-warkan tentang pertandingan ini kepada jaringan dan kawan-kawan korang yang kat online mahu pun kat offline!

    Terima kaseh.

    BalasPadam