22 Februari 2009

Ulasan Filem The Hills Have Eyes Unrated 1& 2







Filem The Hills Have Eyes Unrated 1 diterbitkan pada tahun 2006 diarahkan oleh Alaxendre Aja merupakan filem suspen+sadis+aksi yang amat-amat menjadi unsur suspennya. Namun filem sekuel keduanya yang diterbitkan pada tahun 2007 tidak semantap yang pertama.
Elemen suspen yang ditonjolkan dalam sekuel pertama amat menjadi dan membuatkan aku betul-betul menikmati setiap shoot yang dipaparkan dalam skrin. Kedua-dua filem ini bukanlah termasuk dalam genre filem seram/hantu.
Filem ini tidak mengisahkan tentang hantu tetapi tentang manusia hudoh yang tercemar dengan bahan radioaktif akibat ujian bom nuklear oleh tentera Amerika. Aku tidak mudah terpesona dengan filem seram.
Aku lebih suka saudara kepada filem seram iaitu filem suspen+aksi walaupun aku tidak menyenangi kesadisannya. Sadisnya dengan perogolan pembunuhan ngeri dan membayangkan bagaimana kapak (?) di 'takek' ke batang tubuh atau kepala.
Suspen dengan babak-babak kejutan yang betul-betul menguji kekuatan minda. Yang paling penting filem ini memberi kesan kepadaku. Jika sekuel pertama memberikan kesan kepadaku bahawa betapa sebuah keluarga Amerika -dialegorikan-dicampak ke sebuah gurun yang tandus tetapi menyimpan manusia tercemar dan sadis ini akibat nuklear manakala sekuel kedua mengingatkan kepadaku kepada pencerobohan tentera Amerika di Afghanistan.
Dalam sekuel kedua, babak latihan tentera US di Kandahar kemudian dibawa ke gurun yang misteri tersebut iaitu Sektor 16 mengingatkan kepada akibat yang terpaksa diterima oleh tentera Amerika drp pencerobohan mereka kerana berdepan dengan peperangan secara gerila.
Namun kedua-dua sekuel ini memberikan kesan yang sama iaitu-manusia yang sebaik manapun, pejuang demokrasi dan tinggi moralnya akan berubah apabila nyawanya terancam-dalam terdesak dan menjadi sejahat atau lebih jahat daripada manusia yang mengancamnya.
Inilah yang terjadi kepada watak keluarga malang yang dikepung gurun dan manusia sadis dan tercemar yang mulanya panik dan cemas-kemudian berubah perwatakan kepada berani-melawan dan membunuh-sekejam musuhnya!Inilah realiti manusia tidak kira di bumi mana. Jika nyawa terancam, maruah dipijak, emosi ditekan dan penindasan dan kezaliman berlaku manusia biasanya menunjukkan ciri kebinatangannya yang melampau-lampau!
Tidak rugi jika penulis/pembikin filem menonton 10 kali filem ini teruama daripada aspek suspennya dan juga SUBJEK yang menjadi penggeraknya. Walau SUBJEKNYA-kesan nuklear-agak berat namun subjeknya berjaya ditonjolkan secara amat sederhana namun memberikan kesan yang amat besar dalam filem ini. Aku menemui pelajaran diluar kelas iaitu subjek yang sekecil manapun akan memberikan kesan yang besar dalam filem.
Juga walaupun latar gurun yang kontang-kosong-saujana-diisi dengan baik oleh pengarah dengan shoot menarik dan berkesan. Terutama misteri lubang kelam, lekuk batu batan dan gunung serta kawasan lekuk akibat letupan ujian bom.
Juga aku tertarik dengan betapa sedikitnya dialog dalam sekuel pertama. Betul-betul merasakan gambar bercerita. Strategi ini menjadikan penonton benar-benar menghayati gambar dan babak yang ditonjolkan. Menepati salah satu ciri filem-visual yang bercerita!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan