05 Mei 2008

BUKTI KEGAGALAN BN

Entah apa akan jadi politik Melaysia....

aku hairan melihat deretan peristiwa yang sungguh menyakitkan mata melihat dan telinga mendengar....

Kalau hendak katakan DAp atau pembangkang melawan sultan maka UMNO pun sama juga..malah mereka melawan yang dipertua agung...

walau kes sudah selesai tetapi contoh buruk UMNO ini sebenarnya sama saja yang wujud pada sesetengah golongan cauvinis dalam DAp yang mangkuk bin hayun dalam memahami perlembagaan negara dan negeri....

Mereka ini agaknya buta sejarah ataupun tidak terjumpa berkenaan kontrak sosial dan kedudukan istimewa melayu selain kedudukan sultan sebagai ketua agama..

inilah masalahnya..sekarang yang memerintah adalah parti bukannya sultan..sultan hanya simbol sahaja...pelik sungguh apabila sulta memainkan peranan yang amat aktif pada kali ini.....

sebenarnya aku tidak menyalahkan sultan..tetapi aku geram kepada UMNO....hanyalah suatu penipuan kalau kita mengtakan UMNO memperjuangkan Melayu...UMNO hanya mempergunakan Melayu untuk meraih sokongan Melayu..politik ugut dan teknik pukul lambak yang bebal sebenarnya boleh mencetuskan huru hara dalam negara...

aku fikir karpal juga ada hak nak bercakap..tetapi karpal kena tahu berbudi bahasa..namun aku fikir karpal memikirkan dia bercakap sebagai orang yang berfahaman liberal..tetapi karpal harus ingat dia bukan dudukd alam negara liberal dan masyarakat juga tidak semeunya liberal...

dan karpal juga harus ingat majoriti penduduk adalah Melayu....

aku fikir media juga seperti Utusan melayu juga bersalah..mereka ni tidak ada maruah dan aku anggap pencacai sahaja...

tatkala UMNO melawan sulta Mizan mereka tidak war0warkan sangat pun..malah mereka membela pula tindakan UMNO tuh...

bila masa pembangkang pula...utusan bukan takat mengolah 'pandangan DAP itu salah..malah juga dengan pandainya mereka nak bangkitkan kemarahan cina atau DAP agar lebih kuat cauvinis agar sokongan kembali kepada BN..maka mereka katakan mereka tiada hak menyuarakan hal itu..malah dituduhkan pulak DAP ini nak men DAPkan Perak....

aku fikir inilah budaya wartawan Utusan yang ditahap mentaliti taik kucing dan memalukan sunnguh..aku melayu maka aku membela melayu..namun aku tidak akan menurut langkah Utusan membela melayu bagi pihak BN dan UMNO yang rosak dan bangang...

aku fikir..ini cuma masalah ketidakfahaman dan salah fahaman sahaja..setiap warganegara berhak beri pendapat....dan bila pendapat tersebut disuarakan DAP atau pembangkang maka UMNO BN via media menanipulasikan isu tersebut sungguh-sungguh...yang kalaus eorang pendekar di sungai maik pun pasti akan merancang nak mengamuk kalau memmbaca utusan pada hari ini...

aku fikir yang salah dan bengap itu tetap salah..cuma kalau salah itu dimanupulasikan untuk kepentingan BN yanh akan hampir kalah nanti maka ia jadilah sesuatu yang sangat berbahaya dna bikin kacau bilau.....

cukuplah...aku sudah pening dengan politik malaysia yang memualkan ini..aku fikirs emua nin berlaku kerana kegagalan BN dalam memberikan pendidikan kepada rakyat dalam 50 tahun belakangan ini tentang kontral sosial dna kedudukan kaum masing-masing dalam negara tanah Melayu ini...

siapa jugayang tukar tanah melayu kepada Malaysia?

siapa juga yang menukarkan Bahasa Melayus ebagai bahasa ilmu Sains dan matematik kepada Inggeris...?

siapa juga yang tidak mendesal melayu jual tanah untuk pembangunan kroni dan perut sendiri?

ah...bikin aku racau sahaja!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan