Za'aba berkata dalam majalah Pengasuh hlm 1-2, 17.3.1919:
"Sungguhpun negeri Tanah melayu ini negeri yang sentiasa bertambah-tambah ramai dan bertambah-tambah kaya daripada kemakmuran khazanah buminya, akan tetapi siapakah yang sentiasa yang sentiasa beroleh keuntungan daripada kemakmuran itu? Di manakah bapa-bapa Melayu dan dimanakah anak-anak Melayu? Pada sebutan yang zahir sebenarnya negeri ini negeri Melayu luarnya dan dalamnya kerana telah berkediaman bangsa Melayu itu padanya hampir-hampir 700 tahun. Akan tetapi pada masa sekarang ini sebutan Negeri Melayu itu menepati hakikat maknanya dan daerah-dearah kampung dan ceruk-ceruk negeri yang jauh dari pekan jua. Orang Melayu telah lari ke dalam hutan dan ke tengah-tengah negeri mendiami tiap-taip lepan dan bukit bakau. Orang-orang dari luar telah datang menunggui dan meramaikan tepi-tepi lautnya dan bandar-bandar perniagaannya!Maka di tengah-tengah negeri yang jauh dari suara loceng itulah kamu akan berjumpa dengan kebanyakan Melayu. Ada pun lain daripada itu kamu akan dapati sama ada pada zahirnya atau pada hakikatnya negeri ini ialah negeri orang dari luar, pada pekerjaannya, pada perusahaannya, pada perniagaannya dan pada pemerintahannya."
12 November 2008
Ragam Mat Tabligh-Ikut Nafsu Ammarah
Suatu ketika aku di surau kolej kediaman. Sehabis drp solat ada lah mat tabligh ni bangun kasi tazkirah. Aku dah tahu apakah matlamat akhir mat tabligh bila dia bercakap. Keluar dgn kami 3 hari. Begitulah adanya.
Kerana aku sudah tahu matlamat akhir percakapannya begitu maka aku pun tidak mempedulikan dia. Aku bingkas dan mengambil surah Yassin lalu aku duduk di suatu sudut surau. Lantas aku membacanya. Aku tak pedulikan mata kwn2 aku sejemaah yang melihat gelagat aku itu krn bagi aku ini bukan perlakuan salah ini tempat ibadat kita bisa membaca Al quran berzikir dgn masa2 kita sendiri.
Bukannya aku bawa betina ke sini....
Kemudian drp itu mat tabligh itu nyata mencerlung aku tidak suka dgn tingkah laku aku. Atau mat kau terasa telah disindir mat. Aku fikir surah Yassin ini ada kata-kata Allah dan apabila aku tidak mempedulikan kau adalah bukan salah bagi aku kerana aku lebih sedia menghayati kata-kata Allah.
Sewaktu elok damai je membaca Yassin tu, mat tabligh yang jadi jurucakap pun katalah Membaca yassin malam jumaat ni suatu bidaah.. Terganggu jugak usus aku. Aku tau dia sindir aku..kerana keegoannya sbg pendakwah kononnyalah maka dia ambil kesempatan memerli aku....tindakan aku membaca yassin sbg bidaah!
Aku rasa nak lempang sahaja mat tabligh ni atau sekurang2nya aku pulah bertabligh depannya apalah kiranya bidaah perlakuan aku itu jika aku lebih memperhatikan kalamullah berbanding kata engkau Ya hamba ALlah yang diciptakanNya drp titis mani yang hina?
Apakah nafsu ammarahmu sampai kemuncak ke dada mu untuk membolehkan kau menjadi laksana Tuhan menghukum aku sewenang-wenangnya semata-mata aku tidak mengikuti kehendak nya untuk diam dan dengar serta ikut ajakannya keluar 3 hari itu?
Allah, engkau juga ada cara menguji hambaMu dan kufikirkan ini juga untuk menguji mat tabligh itu. Sehabis aku baca Yassin, Isyak pun datang dan setelah isyak mat2 tabligh ni buat halaqah bersama kwn2 aku. Aku pun ikut sekali tanpa memikirkan sendaan mat tabligh yang perasan bagus tu kerana bagi aku mat kau juga hamba Allah yang tidak lepas buat salah. Allah Maha Pengampun.
Kemudian berlakulah perbincangan. Yang seronoknya bila mat tabligh ni cakap satu isu semua kwn aku tak berani nak lawan atau cakap atau kasi pandangan kerana mat tabligh ni boleh patahkan balik atau kasi nasi tambah sampai menampakkan kebagusan dirinya dan kebodohan kwn2 aku itu.
Bila sampai giliran aku, aku tidak kasi peluang lagi teruslah aku berhujah semualah keluar fakta wahyu hadis huraian kaitan dgn isu semasa dan pendekatan dakwah. Aku katakan tepat2 ke muka mat tabligh yang terkedu mendengar setiap patah kata2 aku itu bahawa dakwah itu bukan sahaja keluar 3 hari dakwah bukan juga sekadar dgn halaqah dan juga bertabligh serta bercakap MALAH dakwah juga dengan perbuatan atau dalam Arabnya dakwah bil hal.
Aku pun hujahlah kalau kita nak dakwah jgn pilih bulu jgn sindir org yang kita nak dakwahkan itu jgn hukum org yg kita nak dakwahkan itu. Cakap baik2 tunjukkan akhlak yang murni. Setiap pendakwah mestilah masuk dalam semua jenis orang dan tidak menjauhkan diri mrk drp orang berdosa atau berperlakukan berdosa ini-masuk rapat dan dakwahlah secara halus secara perbuatan.
Selepas aku cakap macam itu, semua mat tabligh diam. Kwn aku pun dok perati je muka selamba aku itu. Dan sewaktu nak balik itulah mat tabligh ni hulurkan tangan dan minta maaf kpd aku dan menyatakan betapa dia mengikut rasa sewaktu menyindir aku tadi.
Rupa-rupanya alasan mat tabligh tu kata bidaah aku baca Yassin ialah sebab malam itu malam Jumaat. Aku senyum sahaja. Aku pun tak ingat malam tu malam jumaat. Dan ini menunjukkan aku bukan buat bidaah sebab aku membaca Yassin bukan kerana malam itu malam ini tetapi kerana kefahaman aku sendiri tentang Al Quran serta kehendak aku sendiri untuk menghayati ayat-ayat Allah.
Apapun mat, semuga kau tetap benar dijalan kau dan mendapat hidayah Allah. Ingatlah kata-kata aku ni mat sebagai pengajaran dan buah bekal. Kerana aku pun mengingati juga apa aku cakap kerana celakalah aku kalau aku pandai cakap tetapi tidak melakukannya.
Kerana aku sudah tahu matlamat akhir percakapannya begitu maka aku pun tidak mempedulikan dia. Aku bingkas dan mengambil surah Yassin lalu aku duduk di suatu sudut surau. Lantas aku membacanya. Aku tak pedulikan mata kwn2 aku sejemaah yang melihat gelagat aku itu krn bagi aku ini bukan perlakuan salah ini tempat ibadat kita bisa membaca Al quran berzikir dgn masa2 kita sendiri.
Bukannya aku bawa betina ke sini....
Kemudian drp itu mat tabligh itu nyata mencerlung aku tidak suka dgn tingkah laku aku. Atau mat kau terasa telah disindir mat. Aku fikir surah Yassin ini ada kata-kata Allah dan apabila aku tidak mempedulikan kau adalah bukan salah bagi aku kerana aku lebih sedia menghayati kata-kata Allah.
Sewaktu elok damai je membaca Yassin tu, mat tabligh yang jadi jurucakap pun katalah Membaca yassin malam jumaat ni suatu bidaah.. Terganggu jugak usus aku. Aku tau dia sindir aku..kerana keegoannya sbg pendakwah kononnyalah maka dia ambil kesempatan memerli aku....tindakan aku membaca yassin sbg bidaah!
Aku rasa nak lempang sahaja mat tabligh ni atau sekurang2nya aku pulah bertabligh depannya apalah kiranya bidaah perlakuan aku itu jika aku lebih memperhatikan kalamullah berbanding kata engkau Ya hamba ALlah yang diciptakanNya drp titis mani yang hina?
Apakah nafsu ammarahmu sampai kemuncak ke dada mu untuk membolehkan kau menjadi laksana Tuhan menghukum aku sewenang-wenangnya semata-mata aku tidak mengikuti kehendak nya untuk diam dan dengar serta ikut ajakannya keluar 3 hari itu?
Allah, engkau juga ada cara menguji hambaMu dan kufikirkan ini juga untuk menguji mat tabligh itu. Sehabis aku baca Yassin, Isyak pun datang dan setelah isyak mat2 tabligh ni buat halaqah bersama kwn2 aku. Aku pun ikut sekali tanpa memikirkan sendaan mat tabligh yang perasan bagus tu kerana bagi aku mat kau juga hamba Allah yang tidak lepas buat salah. Allah Maha Pengampun.
Kemudian berlakulah perbincangan. Yang seronoknya bila mat tabligh ni cakap satu isu semua kwn aku tak berani nak lawan atau cakap atau kasi pandangan kerana mat tabligh ni boleh patahkan balik atau kasi nasi tambah sampai menampakkan kebagusan dirinya dan kebodohan kwn2 aku itu.
Bila sampai giliran aku, aku tidak kasi peluang lagi teruslah aku berhujah semualah keluar fakta wahyu hadis huraian kaitan dgn isu semasa dan pendekatan dakwah. Aku katakan tepat2 ke muka mat tabligh yang terkedu mendengar setiap patah kata2 aku itu bahawa dakwah itu bukan sahaja keluar 3 hari dakwah bukan juga sekadar dgn halaqah dan juga bertabligh serta bercakap MALAH dakwah juga dengan perbuatan atau dalam Arabnya dakwah bil hal.
Aku pun hujahlah kalau kita nak dakwah jgn pilih bulu jgn sindir org yang kita nak dakwahkan itu jgn hukum org yg kita nak dakwahkan itu. Cakap baik2 tunjukkan akhlak yang murni. Setiap pendakwah mestilah masuk dalam semua jenis orang dan tidak menjauhkan diri mrk drp orang berdosa atau berperlakukan berdosa ini-masuk rapat dan dakwahlah secara halus secara perbuatan.
Selepas aku cakap macam itu, semua mat tabligh diam. Kwn aku pun dok perati je muka selamba aku itu. Dan sewaktu nak balik itulah mat tabligh ni hulurkan tangan dan minta maaf kpd aku dan menyatakan betapa dia mengikut rasa sewaktu menyindir aku tadi.
Rupa-rupanya alasan mat tabligh tu kata bidaah aku baca Yassin ialah sebab malam itu malam Jumaat. Aku senyum sahaja. Aku pun tak ingat malam tu malam jumaat. Dan ini menunjukkan aku bukan buat bidaah sebab aku membaca Yassin bukan kerana malam itu malam ini tetapi kerana kefahaman aku sendiri tentang Al Quran serta kehendak aku sendiri untuk menghayati ayat-ayat Allah.
Apapun mat, semuga kau tetap benar dijalan kau dan mendapat hidayah Allah. Ingatlah kata-kata aku ni mat sebagai pengajaran dan buah bekal. Kerana aku pun mengingati juga apa aku cakap kerana celakalah aku kalau aku pandai cakap tetapi tidak melakukannya.
Ragam Mat Tabligh-5 Minit Sahaja
Kejadian itu berlaku semasa aku masih menuntut di Universiti Malaya dan aku waktu itu tinggal di kolej kediaman. Untuk pengetahuan kalian, aku tidaklah memusuhi mana2 mat tabligh jemaah tabligh atau mempunyai apa2 kemarahan dendam kesumat atau niat tersembunyi kpd jemaah tabligh.
Tabligh boleh dilihat pada kata tabligh itu sendiri yakni bermaksud menyampaikan yang menjadi salah satu drp sifat2 rasul.
Namun yang aku sentuh ini ialah mat tabligh iaitu mat2 tabligh yang direkrut dalam jemaah tabligh melalui keluar beberapa hari itu.
Aku tidaklah mahu mengatakan apa2 tentang mat2 tabligh yang kebanyakannya ikat serban pun belum betul dan baca hadis pun kadangkala tak kena. Tetapi kwn2 aku memang tak suka bila mereka dtg kerana apabila mereka mengetuk pintu dan mula bercakap mereka akan bertabligh tanpa henti2nya. Tanpa ada selingan dan iklan sekalipun.
Mula2 mat tabligh cakap beri masa kami 5 minit nak tazkirah namun setelah mat tabligh ni bercakap janji itu dimungkiri. Ini salah satu sifat negatif mat tabligh yg memungkiri janjinya.
Aku tidak kisahlah tentang itu kerana tiada lagi mat tabligh mampu bercakap dgn aku tanpa henti lebih 5 minit. Dgn kwn2 aku yang ya ada yang kurang penghayatan agamanya itu terpaksa mendengar sahaja walau sudah dijanjikan tazkirah 5 minit sahaja.
Sementalahan pula kawan aku itu ada yang dah bersiap nak ke perpustakaan kah ada temu janji dgn rakan setugasan kah jadi 5 minit lambat tak mengapa rasanya.
Biasalah janji Melayu.
Namun setelah kwn aku memberikan masa 5 minit itu mat tabligh ni semakin sakan bertabligh dia sentuh habis dalam luar kubur akhirat dan termungkirilah janjinya nak tabligh hanya 5 minit.
Biasalah janji mat tabligh Melayu.
Selalunya kwn aku tu garu kepala, garu telinga kuis hidung dan nak cakap pun rasa segan dgn mat tabligh yang berserban dan berjubah ni kerana figuratif dan imejnya yang islamik itu.
Akhirnya akulah yang menyelit. Terus terang sahaja aku tegur. Ni janji 5 minit tapi dah dekat 20 minit tak abis lagi cakapnya...
Selalunyalah..rona muka mat tabligh ni akan berubah jadi merah memandang aku macam syaitan gamaknya...segera aku bertawauzz dan mengharapkan bisikan syaitan terputus menggaruk sukma mat tabligh yang sudah terkena ini.
Biasanya kalau jenis terus bertahan tu menggunakan egonya makanya keluarlah dakwah2 yang bertujuan membela dirinya kerjanya dan dakwahnya. Menggunakan agama untuk menegakkan egonya.
Persoalannya, kita tidak pertikaikan perihal tabligh dakwah tetapi kita bercakap tentang janji masa 5 minit kau nak cakap mat tetapi setelah janji kau itu dipercayai mat, jauh gelincirnya kau tabligh mat sampai terpaksalah diberikan kata balas.
Biasanya gitulah aku cakap..Ni dah lebih 5 minit...janji mest ditepai..Allah tidak suka org yang memungkiri janji..sekamba sahaja aku cakap.
Kalau nak bertahan lagi aku terus cakap je...Kalau nak cakap lebih 5 minit bagitaulah awal2 supaya kwn saya tu dapat membatalkan temujanjinya dgn rakan setugasnya atau memberitahu kwnnya yang menunggu di padang futsal dia tgh ditabligh...kan molek tu...
Tiba disini tak banyak dah mat tabligh yang mampu bertahan. Kalau ada sorang dua, nak bertahan juga aku cakap kepada kwn aku tu kau pergilah biar aku pula tabligh mamat ni....Dan biasanyalah mat tabligh yang tegar tu pasti beredar....
Korang nak tahu kalau akulah yg membuka pintu dahulu (kebetulan kwn aku tiada dalam bilik) sewaktu diketuk mat tabligh apa yang aku akan katakan dulu padanya:
Mat aku mahu beraklah....Tgklah kalau mat tabligh jenis cool dia akan terima dgn penuh sangkaan baiknya jenis ni aku yang tarik tangannya masuk kedalam bilik.
Kalau jenis marah2 muka merah dan terjah terus aku, aku bukak pintu lebar2 dan sebelum dia cakap aku yg akan cakap dahulu kpdnya.
Macam2 lah ragam mat tbligh ni bila dia memungkiri janji yang dia sendiri memberikannya.
Tabligh boleh dilihat pada kata tabligh itu sendiri yakni bermaksud menyampaikan yang menjadi salah satu drp sifat2 rasul.
Namun yang aku sentuh ini ialah mat tabligh iaitu mat2 tabligh yang direkrut dalam jemaah tabligh melalui keluar beberapa hari itu.
Aku tidaklah mahu mengatakan apa2 tentang mat2 tabligh yang kebanyakannya ikat serban pun belum betul dan baca hadis pun kadangkala tak kena. Tetapi kwn2 aku memang tak suka bila mereka dtg kerana apabila mereka mengetuk pintu dan mula bercakap mereka akan bertabligh tanpa henti2nya. Tanpa ada selingan dan iklan sekalipun.
Mula2 mat tabligh cakap beri masa kami 5 minit nak tazkirah namun setelah mat tabligh ni bercakap janji itu dimungkiri. Ini salah satu sifat negatif mat tabligh yg memungkiri janjinya.
Aku tidak kisahlah tentang itu kerana tiada lagi mat tabligh mampu bercakap dgn aku tanpa henti lebih 5 minit. Dgn kwn2 aku yang ya ada yang kurang penghayatan agamanya itu terpaksa mendengar sahaja walau sudah dijanjikan tazkirah 5 minit sahaja.
Sementalahan pula kawan aku itu ada yang dah bersiap nak ke perpustakaan kah ada temu janji dgn rakan setugasan kah jadi 5 minit lambat tak mengapa rasanya.
Biasalah janji Melayu.
Namun setelah kwn aku memberikan masa 5 minit itu mat tabligh ni semakin sakan bertabligh dia sentuh habis dalam luar kubur akhirat dan termungkirilah janjinya nak tabligh hanya 5 minit.
Biasalah janji mat tabligh Melayu.
Selalunya kwn aku tu garu kepala, garu telinga kuis hidung dan nak cakap pun rasa segan dgn mat tabligh yang berserban dan berjubah ni kerana figuratif dan imejnya yang islamik itu.
Akhirnya akulah yang menyelit. Terus terang sahaja aku tegur. Ni janji 5 minit tapi dah dekat 20 minit tak abis lagi cakapnya...
Selalunyalah..rona muka mat tabligh ni akan berubah jadi merah memandang aku macam syaitan gamaknya...segera aku bertawauzz dan mengharapkan bisikan syaitan terputus menggaruk sukma mat tabligh yang sudah terkena ini.
Biasanya kalau jenis terus bertahan tu menggunakan egonya makanya keluarlah dakwah2 yang bertujuan membela dirinya kerjanya dan dakwahnya. Menggunakan agama untuk menegakkan egonya.
Persoalannya, kita tidak pertikaikan perihal tabligh dakwah tetapi kita bercakap tentang janji masa 5 minit kau nak cakap mat tetapi setelah janji kau itu dipercayai mat, jauh gelincirnya kau tabligh mat sampai terpaksalah diberikan kata balas.
Biasanya gitulah aku cakap..Ni dah lebih 5 minit...janji mest ditepai..Allah tidak suka org yang memungkiri janji..sekamba sahaja aku cakap.
Kalau nak bertahan lagi aku terus cakap je...Kalau nak cakap lebih 5 minit bagitaulah awal2 supaya kwn saya tu dapat membatalkan temujanjinya dgn rakan setugasnya atau memberitahu kwnnya yang menunggu di padang futsal dia tgh ditabligh...kan molek tu...
Tiba disini tak banyak dah mat tabligh yang mampu bertahan. Kalau ada sorang dua, nak bertahan juga aku cakap kepada kwn aku tu kau pergilah biar aku pula tabligh mamat ni....Dan biasanyalah mat tabligh yang tegar tu pasti beredar....
Korang nak tahu kalau akulah yg membuka pintu dahulu (kebetulan kwn aku tiada dalam bilik) sewaktu diketuk mat tabligh apa yang aku akan katakan dulu padanya:
Mat aku mahu beraklah....Tgklah kalau mat tabligh jenis cool dia akan terima dgn penuh sangkaan baiknya jenis ni aku yang tarik tangannya masuk kedalam bilik.
Kalau jenis marah2 muka merah dan terjah terus aku, aku bukak pintu lebar2 dan sebelum dia cakap aku yg akan cakap dahulu kpdnya.
Macam2 lah ragam mat tbligh ni bila dia memungkiri janji yang dia sendiri memberikannya.
10 November 2008
Catatan Hujung Minggu-Antara Kuala Lumpur dan Masjid Jamek
Sambungan....
Tempat pertama yang mahu ku pergi ialah Puduraya. Ini amanah Mak Uda. Lagipun kalau lama2 not RM 100 dalam dompetku dikhuatiri ia akan hilang sama ada secara sengaja atau tidak disengajakan.
Sepanjang aku berjalan2 itu-yeh ni juga peluang aku untuk merelakskan diri dengan senam berjalan kaki lepas dan bebas-bas Hup Hop kalau tak salah akulah namanya bas double dacker itu melintasi di depan ku. Ada Mat Saleh bual2 di puncak bumbungnya sambil menikmati pemandangan Kuala Lumpur.
Aku fikir, Mat Saleh ni mesti tidak merasa apa2 keistimewaannya di KL selain bangunan2 kolonial dan lama itu. Sementelah nama bas pun tak beridentiti Malaysiana, susun atur bangunan KL yang berselerak, susur jalan kaki yang tidak bertentu arah dan sikap tak makan ajar pemandu kota menjadi lukisan absurd kehidupan di kota.
Dan apabila melintasi MyDin aku bercadang untuk sianggah sebentar untuk aku membeli sandal kerana sandal yang kupakai kini boleh mentumuskan aku ke jalan dan tar bila2 masa sahaja kerana sudah haus tapak dan bunganya.
Di Puduraya keadaan tidaklah terlalu sesak dgn orang ramai. Seperti biasa ada yang sedang menunggu berangkat, ada yang beruruasan di kaunter tiket dan yang aku tertarik minah indon yang memanggil-manggil dgn lembut sekali Abg...sila nasi ayam semua ada...Feh, ada masa tu aku nyaris terikut suatu suara minah indon semerdu buluh perindu tetapi bila aku tgk chopstik dan daging panggang (babi??) aku terus buat2 tak tau sahaja berlalu.
Sudah jadi kebiasaan minah2 indon ni melayu kita yang datang ke negara kita Malaysia tercinta ini bekerja di restoran dan kedai makan cina dan mereka tidak fikirkan lagi soal haram dan soal syubhah.
Tapi apa boleh buat kehidupan menekan mereka begitu. Tetapi tidakkah Allah jua yang mewujudkan kehidupan bagi manusia?Ya benar sebab itulah manusia diberikan akal untuk memilih baik atau buruk atau berusaha mencari sesuatu yang dihalalkan ALlah baginya...sekali sekala seperti ustaz pulak aku bercakap..hehehe...
Di kaunter bas trannasional aku mengeluarkan keratan fotostat kad OKU Mak Uda. Aku merasa lega apabila mat kaunter menerimanya dan seterusnya memberikan potongan tiket kpd aku.
Balik Kampung ke Kedah 7.12.2008 dan Kembali ke KL semula 12.12.2008. Menyambut Raya Haji. Semua sekali harga tiket ialah RM110.70 sen. Kalau tak salah ingatan akulah. Setelah membeli tiket aku tidak terus ke MyDin kerana seorang muslim mesti menegakkan solatnya. Jadi aku ketingkat 2.
Bersolat Asar dan berehat sebentar di surau. Lega rasanya. Dekat sejam berdiri dan berjalan baharu dapat bersimpuh lega rasanya tubuh badan. Setelah setengah jam bertafakur aku pun keluar dan melangkah ke MyDin KotaRaya untuk membeli sandal yang ku bajetkan tidak lebih drp 50.00.
Dan aku sememangnya seorang yang cerewet walaupun terdapat berpuluh jenis sandal di MyDin yang murah dan cantik2, aku berkeliling semua tempat menjual sandal tu berkali-kali. Pekerja disitu pasti terpaksa bekerja lebih sedikit apabila aku memunggah dan memutuskan tali yang diikatkan sandal pada jaring meja pamer sandal tersebut.
Kakiku ini besarlah, jadi memang suatu yang agak rumit mencari saiz kaki aku ini melainkan aku terpaksalah berjam2 mencubanya walau hakikatnya aku sangat cerewet sampai satu ketika aku sudah menemui sandal yang aku fikir berbaloi memilikinya namun aku tak puas hati sebab ia 'cedera ' sedikit dan warnanya kurang sikit macam saudaranya yang lain maka hairanlah pekerja atau sesapa sahaja yang memantau pergerakan aku apabila melihat aku memilih sandal drp spesis yang sama kubanding2kannya dgn sungguh teliti. Walhal aku tidaklah kisah sangat tetapi secalit karbon pensel pada sandal menyebabkan aku menolaknya. Hahahaha.
Setelah dekat sejam berlegar di My Din aku pun beredar ke Masjid Jamek.
Sepanjang berjalan kaki itu-senam kaki-aku memandang wajah langit yang kebiru-biruan, beburung terbang di dada KL dan disertai tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa-aku rasakan alam ini begitu indah kpd aku seolah-olah merestui aku menuju ke Masjid Jamek.
Hati aku dipenuhi rasa keindahan maha indah Allah ta'ala yang tercermin pada alam lalu ku musyahadahkannya di dalam hatiku lantas jadi rindu-rinduanlah aku kpdNya seketika itu juga.
Kerana aku bukan nabi atau rasul atau wali maka ingatan itu suatu titipan rahmat buatku drp Allah krn rahmat Allah mana lah memilih bulu diberikan kpd sesiapa yg dikehendakiNya meski manusia merasai cemburu dan iri hati dgn kurniaan Allah kpdnya itu. Mudahan-mudahan aku tergolong dalam hambaMu yang solah dan taat Ya Allah.Begitu doaku luhur.
Di Sana aku menunaikan Maghrib dan Isyak sekaligus dan disitulah aku temui kedamaian ku. Setelah habis isyak aku berjalan lagi menuju ke Pasar Seni dan menunggu bas disitu kulihat ramai yang menunggu bas di sana. Tidak lama kemudian bas pun tiba dan aku pulang kerumah dgn sentosanya. Alhamdulillah.
Tempat pertama yang mahu ku pergi ialah Puduraya. Ini amanah Mak Uda. Lagipun kalau lama2 not RM 100 dalam dompetku dikhuatiri ia akan hilang sama ada secara sengaja atau tidak disengajakan.
Sepanjang aku berjalan2 itu-yeh ni juga peluang aku untuk merelakskan diri dengan senam berjalan kaki lepas dan bebas-bas Hup Hop kalau tak salah akulah namanya bas double dacker itu melintasi di depan ku. Ada Mat Saleh bual2 di puncak bumbungnya sambil menikmati pemandangan Kuala Lumpur.
Aku fikir, Mat Saleh ni mesti tidak merasa apa2 keistimewaannya di KL selain bangunan2 kolonial dan lama itu. Sementelah nama bas pun tak beridentiti Malaysiana, susun atur bangunan KL yang berselerak, susur jalan kaki yang tidak bertentu arah dan sikap tak makan ajar pemandu kota menjadi lukisan absurd kehidupan di kota.
Dan apabila melintasi MyDin aku bercadang untuk sianggah sebentar untuk aku membeli sandal kerana sandal yang kupakai kini boleh mentumuskan aku ke jalan dan tar bila2 masa sahaja kerana sudah haus tapak dan bunganya.
Di Puduraya keadaan tidaklah terlalu sesak dgn orang ramai. Seperti biasa ada yang sedang menunggu berangkat, ada yang beruruasan di kaunter tiket dan yang aku tertarik minah indon yang memanggil-manggil dgn lembut sekali Abg...sila nasi ayam semua ada...Feh, ada masa tu aku nyaris terikut suatu suara minah indon semerdu buluh perindu tetapi bila aku tgk chopstik dan daging panggang (babi??) aku terus buat2 tak tau sahaja berlalu.
Sudah jadi kebiasaan minah2 indon ni melayu kita yang datang ke negara kita Malaysia tercinta ini bekerja di restoran dan kedai makan cina dan mereka tidak fikirkan lagi soal haram dan soal syubhah.
Tapi apa boleh buat kehidupan menekan mereka begitu. Tetapi tidakkah Allah jua yang mewujudkan kehidupan bagi manusia?Ya benar sebab itulah manusia diberikan akal untuk memilih baik atau buruk atau berusaha mencari sesuatu yang dihalalkan ALlah baginya...sekali sekala seperti ustaz pulak aku bercakap..hehehe...
Di kaunter bas trannasional aku mengeluarkan keratan fotostat kad OKU Mak Uda. Aku merasa lega apabila mat kaunter menerimanya dan seterusnya memberikan potongan tiket kpd aku.
Balik Kampung ke Kedah 7.12.2008 dan Kembali ke KL semula 12.12.2008. Menyambut Raya Haji. Semua sekali harga tiket ialah RM110.70 sen. Kalau tak salah ingatan akulah. Setelah membeli tiket aku tidak terus ke MyDin kerana seorang muslim mesti menegakkan solatnya. Jadi aku ketingkat 2.
Bersolat Asar dan berehat sebentar di surau. Lega rasanya. Dekat sejam berdiri dan berjalan baharu dapat bersimpuh lega rasanya tubuh badan. Setelah setengah jam bertafakur aku pun keluar dan melangkah ke MyDin KotaRaya untuk membeli sandal yang ku bajetkan tidak lebih drp 50.00.
Dan aku sememangnya seorang yang cerewet walaupun terdapat berpuluh jenis sandal di MyDin yang murah dan cantik2, aku berkeliling semua tempat menjual sandal tu berkali-kali. Pekerja disitu pasti terpaksa bekerja lebih sedikit apabila aku memunggah dan memutuskan tali yang diikatkan sandal pada jaring meja pamer sandal tersebut.
Kakiku ini besarlah, jadi memang suatu yang agak rumit mencari saiz kaki aku ini melainkan aku terpaksalah berjam2 mencubanya walau hakikatnya aku sangat cerewet sampai satu ketika aku sudah menemui sandal yang aku fikir berbaloi memilikinya namun aku tak puas hati sebab ia 'cedera ' sedikit dan warnanya kurang sikit macam saudaranya yang lain maka hairanlah pekerja atau sesapa sahaja yang memantau pergerakan aku apabila melihat aku memilih sandal drp spesis yang sama kubanding2kannya dgn sungguh teliti. Walhal aku tidaklah kisah sangat tetapi secalit karbon pensel pada sandal menyebabkan aku menolaknya. Hahahaha.
Setelah dekat sejam berlegar di My Din aku pun beredar ke Masjid Jamek.
Sepanjang berjalan kaki itu-senam kaki-aku memandang wajah langit yang kebiru-biruan, beburung terbang di dada KL dan disertai tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa-aku rasakan alam ini begitu indah kpd aku seolah-olah merestui aku menuju ke Masjid Jamek.
Hati aku dipenuhi rasa keindahan maha indah Allah ta'ala yang tercermin pada alam lalu ku musyahadahkannya di dalam hatiku lantas jadi rindu-rinduanlah aku kpdNya seketika itu juga.
Kerana aku bukan nabi atau rasul atau wali maka ingatan itu suatu titipan rahmat buatku drp Allah krn rahmat Allah mana lah memilih bulu diberikan kpd sesiapa yg dikehendakiNya meski manusia merasai cemburu dan iri hati dgn kurniaan Allah kpdnya itu. Mudahan-mudahan aku tergolong dalam hambaMu yang solah dan taat Ya Allah.Begitu doaku luhur.
Di Sana aku menunaikan Maghrib dan Isyak sekaligus dan disitulah aku temui kedamaian ku. Setelah habis isyak aku berjalan lagi menuju ke Pasar Seni dan menunggu bas disitu kulihat ramai yang menunggu bas di sana. Tidak lama kemudian bas pun tiba dan aku pulang kerumah dgn sentosanya. Alhamdulillah.
Catatan Hujung Minggu-Ragam Dalam Bas Rapid KL
Jam 4 petang bas yang ditunggu untuk ke Kuala Lumpur pun tiba. Ketika itulah juga Mak Uda menelefon. Dia bertanya tentang tiket. Aku memberitahunya aku baharu saja naik bas. Dalam bas yang sesak dgn manusia itu aku mencongak-congak. Andai kata petugas kaunter Trannasional itu tidak menerima salinan Kad OKU untuk dapat harga separuh/harga kanak-kanak, duit RM 100 yang Mak Uda berikan itu pasti tidak mencukupi. Aku mencongak berapa dalam dompetku ketika ini. Dalam 30.00.
Dengan manusia yang sesak yang rata-ratanya mat dan minah indon nepal dan bangsa aku jadi pening-pening lalat. Namun ada juga minah2 melayu kita yang pakai seksi2.
Aku buat tidak peduli. Mana boleh dilayan pandang dan rasa. Nanti binasa!
Seperti biasa aku dan sejumlah manusia lain menjadi monyet bergayut pada pemegang. Apabila bas membelok ke kanan kami tertolak ke kiri bila bas brek kami tertolak ke depan. Setakat bersentuhan itu biasalah. Yang paling nisyan siapa yang dekat dekat minah2 yang seksi itu. Alahai entahlah!
Pemandu bas menjerit supaya kami masuk lagi ke dalam. Ah!Aku tidak mahu jadi ikan sardin. Apatah lagi kalau aku bergerak ke dalam lagi aku pasti terperangkap di antara celahan gunung yang segar bugar. Ah berusaha mahu elakkan. Tetapi aku teringat sewaktu aku masih belajar dahulu di Universiti Malaya.
Kerana bas yang masuk ke dalam kampus lambat sekali, aku tiada pilihan lain melainkan berebut2 dgn kebanyakannya pelajar wanita. Aduhai!Yang perempuan dan gadis2 ni satu hal. Mereka bagai hilang kemaluan sanggup berebut dan berasak2 hatta dgn seorang lelaki yang keras seprti aku ini.
Dahulu aku sentiasa mengelak akibatnya aku menunggu 2-3 jam di stesen bas sahaja. Bayangkanlah!
Jadi untuk elakkan aku solat maghrib di atas jalan raya yang sesak terpaksalah aku bersesak juga. Berjuang dan aku masih ingat suatu ketika aku diasak dgn gunung lurang dan paya aku betul2 dalam dakapan seorang wanita borneo. Cantik minah ni!
Tapi aku tidak fikir lebih2. Aku kena mengawal diri. Inilah realiti kehidupan yang perlu dihadapi!
Aku terasak dia dgn hebat sekali sehingga aku tidak tahu kalau mana2 ada gunung berapi telah aktif dan memuntahkan laharnya. Aku tidak peduli walau aku sedikit panas dgn keadaan itu.
Dan tiba disuatu stesen bas minah borneo itu memetik loceng dan dia pun turun. Sewaktu turun drp bas dia mengerling aku dan menghadiahkan aku senyuman. Fuh hampir luluh jantung aku! Namun selepas itu aku tidak lagi bertemu dgnnya.
Itu cerita 4 tahun lalu. Kini aku dalam bas lagi kali ni bas menuju ke Kuala Lumpur. Entah berapa ratus kali aku dalam bas Rapid KL ni pun aku tak tahu.
Dan aku terpandang seorang gadis Melayu. Aku yakin gadis ini masih bersekolah namun aku 'terpikat' pada kebulatan wajahnya dan comel mata dan serba serbi comelnya. Bagi aku dia gadis yang comel lote kecil tetapi nampaknya begitu berghairah dgn hidup dan jiwanya penuh yakin. Dan aku tidak mahu memandang lebih2 kerana maklumlah dia juga bergayut seperti monyet!
Masalahnya itulah. Harap-harap faham sajalah....
Bas Rapid KL menuju dgn lajunya. Dan sampai satu tahap pemandu brek mengejut. Kami semua berasak ke depan. Banyak yang menjerit malah ada yang maki. Pemandu bas menjerit akhirnya "Loceng petik sekali sahaja. Ingat saya pekak ke nak tekan sepuluh kali!!!" Yah ini situasi biasa yang aku dah lali menempuhinya. Kepada pemandui bas kalau ye pun nak tegur janganlah kau keluarkan suara jantan dan tertekan itu smapai semua orang dengar. Dan janglah memprotes cara pengganas melibatkan nyawa semua orang yag tidak bersalah. Aduhai...
Di depan aku terdapat seorang sepasang arab. Minah dan mat. Minah Arab ni berjilbab dan aku fikir dia seorang yang masih muda berdasarkan matanya dan sedikit kulit di sekitar matanya yang tegang dan kulit tangannya tegang. Minah arab ni terpaksaah membiarkan lengan bajunya melorot ke siku apabila dia terpaksa bergayut seperti kami juga!
Sebelah belakang aku ada lah minah dan mat indon. Gamat sekali mereka mengobrol. Diselang seli dgn ketawa aku kadang2 naik cemburu. Mereka ni pendatang dapat gembira keluar hujung minggu dgn kawan dan kekasih, Melayu kita banyak yang berwajah rusuh dan serba serbi rasa tak cukup dan melayu2 kita dalam bas ni banyak muka monyok. Aku fikir kawalan diri itu penting, namun sekali sekala kita perlu bergembira dgn batas2nyalah bukan main gumbira je.
Bas melintasi Bricfiedls. Berhenti di KL Sentral. Mata aku mencari bangunan lama di simpang jalan nak keluar itu. Simpang empat. Dan bangunan itu telah ditutup dgn dinding zink.
Aku tak puas hati sebab bangunan itu kalau tak salah aku bangunan lama dan ia mempunyai nilai sejarah dgn bentuk dan reka ukur yang kemelayuan. Kalau tak salah pandangan akulah.
Mengapa mesti ditutup?Mengapa kita tidak konservasi sahaja untuk tatapan umum?Sekurang2 kita tau siapa yang membuka penempatan ini!
Nampaknya manusia yang membuang sejarah adalah manusia yang tiada masa depan.
Bas terus melucur. Langit telahun mendung ketika bas tiba di Pasar Seni. Dan aku turun berjalan kaki dari situ menuju ke Puduraya..Titis -titis hujan menimpa ke wajah seorang jekaka berusia 24 tahun....bila aku dongak burung merpati lepak di wayar2 elektrik seperti melihat2 manusia kota berjejeran pada hujung minggu...
Dengan manusia yang sesak yang rata-ratanya mat dan minah indon nepal dan bangsa aku jadi pening-pening lalat. Namun ada juga minah2 melayu kita yang pakai seksi2.
Aku buat tidak peduli. Mana boleh dilayan pandang dan rasa. Nanti binasa!
Seperti biasa aku dan sejumlah manusia lain menjadi monyet bergayut pada pemegang. Apabila bas membelok ke kanan kami tertolak ke kiri bila bas brek kami tertolak ke depan. Setakat bersentuhan itu biasalah. Yang paling nisyan siapa yang dekat dekat minah2 yang seksi itu. Alahai entahlah!
Pemandu bas menjerit supaya kami masuk lagi ke dalam. Ah!Aku tidak mahu jadi ikan sardin. Apatah lagi kalau aku bergerak ke dalam lagi aku pasti terperangkap di antara celahan gunung yang segar bugar. Ah berusaha mahu elakkan. Tetapi aku teringat sewaktu aku masih belajar dahulu di Universiti Malaya.
Kerana bas yang masuk ke dalam kampus lambat sekali, aku tiada pilihan lain melainkan berebut2 dgn kebanyakannya pelajar wanita. Aduhai!Yang perempuan dan gadis2 ni satu hal. Mereka bagai hilang kemaluan sanggup berebut dan berasak2 hatta dgn seorang lelaki yang keras seprti aku ini.
Dahulu aku sentiasa mengelak akibatnya aku menunggu 2-3 jam di stesen bas sahaja. Bayangkanlah!
Jadi untuk elakkan aku solat maghrib di atas jalan raya yang sesak terpaksalah aku bersesak juga. Berjuang dan aku masih ingat suatu ketika aku diasak dgn gunung lurang dan paya aku betul2 dalam dakapan seorang wanita borneo. Cantik minah ni!
Tapi aku tidak fikir lebih2. Aku kena mengawal diri. Inilah realiti kehidupan yang perlu dihadapi!
Aku terasak dia dgn hebat sekali sehingga aku tidak tahu kalau mana2 ada gunung berapi telah aktif dan memuntahkan laharnya. Aku tidak peduli walau aku sedikit panas dgn keadaan itu.
Dan tiba disuatu stesen bas minah borneo itu memetik loceng dan dia pun turun. Sewaktu turun drp bas dia mengerling aku dan menghadiahkan aku senyuman. Fuh hampir luluh jantung aku! Namun selepas itu aku tidak lagi bertemu dgnnya.
Itu cerita 4 tahun lalu. Kini aku dalam bas lagi kali ni bas menuju ke Kuala Lumpur. Entah berapa ratus kali aku dalam bas Rapid KL ni pun aku tak tahu.
Dan aku terpandang seorang gadis Melayu. Aku yakin gadis ini masih bersekolah namun aku 'terpikat' pada kebulatan wajahnya dan comel mata dan serba serbi comelnya. Bagi aku dia gadis yang comel lote kecil tetapi nampaknya begitu berghairah dgn hidup dan jiwanya penuh yakin. Dan aku tidak mahu memandang lebih2 kerana maklumlah dia juga bergayut seperti monyet!
Masalahnya itulah. Harap-harap faham sajalah....
Bas Rapid KL menuju dgn lajunya. Dan sampai satu tahap pemandu brek mengejut. Kami semua berasak ke depan. Banyak yang menjerit malah ada yang maki. Pemandu bas menjerit akhirnya "Loceng petik sekali sahaja. Ingat saya pekak ke nak tekan sepuluh kali!!!" Yah ini situasi biasa yang aku dah lali menempuhinya. Kepada pemandui bas kalau ye pun nak tegur janganlah kau keluarkan suara jantan dan tertekan itu smapai semua orang dengar. Dan janglah memprotes cara pengganas melibatkan nyawa semua orang yag tidak bersalah. Aduhai...
Di depan aku terdapat seorang sepasang arab. Minah dan mat. Minah Arab ni berjilbab dan aku fikir dia seorang yang masih muda berdasarkan matanya dan sedikit kulit di sekitar matanya yang tegang dan kulit tangannya tegang. Minah arab ni terpaksaah membiarkan lengan bajunya melorot ke siku apabila dia terpaksa bergayut seperti kami juga!
Sebelah belakang aku ada lah minah dan mat indon. Gamat sekali mereka mengobrol. Diselang seli dgn ketawa aku kadang2 naik cemburu. Mereka ni pendatang dapat gembira keluar hujung minggu dgn kawan dan kekasih, Melayu kita banyak yang berwajah rusuh dan serba serbi rasa tak cukup dan melayu2 kita dalam bas ni banyak muka monyok. Aku fikir kawalan diri itu penting, namun sekali sekala kita perlu bergembira dgn batas2nyalah bukan main gumbira je.
Bas melintasi Bricfiedls. Berhenti di KL Sentral. Mata aku mencari bangunan lama di simpang jalan nak keluar itu. Simpang empat. Dan bangunan itu telah ditutup dgn dinding zink.
Aku tak puas hati sebab bangunan itu kalau tak salah aku bangunan lama dan ia mempunyai nilai sejarah dgn bentuk dan reka ukur yang kemelayuan. Kalau tak salah pandangan akulah.
Mengapa mesti ditutup?Mengapa kita tidak konservasi sahaja untuk tatapan umum?Sekurang2 kita tau siapa yang membuka penempatan ini!
Nampaknya manusia yang membuang sejarah adalah manusia yang tiada masa depan.
Bas terus melucur. Langit telahun mendung ketika bas tiba di Pasar Seni. Dan aku turun berjalan kaki dari situ menuju ke Puduraya..Titis -titis hujan menimpa ke wajah seorang jekaka berusia 24 tahun....bila aku dongak burung merpati lepak di wayar2 elektrik seperti melihat2 manusia kota berjejeran pada hujung minggu...
05 November 2008
Catitan Peribadi 2-Tolong Namakan Novel Aku
Aku sedang menekuni sebuah novel thriller+suspen+superhero-nantikanlah kehadiran watak superhero ke dua Malaysia.
Aku sebenarnya tidak menyukai filem Cicak Man kerana faktor cicak dan nama filem itu sendiri berbahasa rojak.
Malah cicak man juga meniru bandaraya gelap Gotham dalam filem Batman.
Aku mempunyai impian untuk membentu satu watak superhero Malaysia yang beridentiti dan tidak meniru superhero luar dari segi apapun.
Namun aku rasa penggunaan sut khas dan alatan persenjataan yang mungkin bombastik terpaksa digunakan seiring peredaran masa.
Jika CicakMan superhero yang suka lawak bodoh dan kelahirannya terjadi drp watak heroi tertelan seekor Cicak aku mencipta watak Awang daripada permulaan sikap, masa silam dan juga penambahbaikan watak dgn teknologi dan sains komputer.
Awang seorang anak kampung yg mengusahakan sebuah kebun milik ibu dan ayahnya. Ibu bapa Awang sudah meninggal dunia dan kebun Awang bersebelahan dgn Hutan Simpan yang amat semprna biodiversitinya.
Hutan itu menjadi sasaran pemburuan haram dan pembalakan haram oleh Taiko Wong dan Awang yg mempunyai beberapa kelebihan seperti harimau seringkali menggagalkan usaha pihak penjenayah rimba itu.
Awang mempunyai kebolehan spt harimau yang berani tangkas dan agresif ditambah Awang hakikatnya sebagai seorang manusia, Awang juga mempunyai akal yg dapat berfikir untuk melepaskan diri drp bahaya dalam beberapa percubaan ditangkap penjenayah terbabit
Ada watak lain iaitu watak pelajar universiti yg membuat kajian tentang harimau, menyertai konflik dan membantu watak Awang mencipta sut khasnya yang kalsi peluru tentunya dan mempunyai persenjataan yg lengkap.
Peniruan tetap berlaku namun jgnlah smapai identiti kita dihilangkan. Aku meniru plot dan perkembangan watak superhero luar juga namun aku mengekalkan identiti roh Malaysia atau Melayunya dalam novel ini.
KIni aku menghadapi masalah untuk menamakannya. Harap2 siapa boleh memberikan cadangan nama bagi novel superhero tersebut kalau aku menggunakannya apabila aku mendapat royalti nanti adalah sedikit imbuhan untuk kalian.
Aku sebenarnya tidak menyukai filem Cicak Man kerana faktor cicak dan nama filem itu sendiri berbahasa rojak.
Malah cicak man juga meniru bandaraya gelap Gotham dalam filem Batman.
Aku mempunyai impian untuk membentu satu watak superhero Malaysia yang beridentiti dan tidak meniru superhero luar dari segi apapun.
Namun aku rasa penggunaan sut khas dan alatan persenjataan yang mungkin bombastik terpaksa digunakan seiring peredaran masa.
Jika CicakMan superhero yang suka lawak bodoh dan kelahirannya terjadi drp watak heroi tertelan seekor Cicak aku mencipta watak Awang daripada permulaan sikap, masa silam dan juga penambahbaikan watak dgn teknologi dan sains komputer.
Awang seorang anak kampung yg mengusahakan sebuah kebun milik ibu dan ayahnya. Ibu bapa Awang sudah meninggal dunia dan kebun Awang bersebelahan dgn Hutan Simpan yang amat semprna biodiversitinya.
Hutan itu menjadi sasaran pemburuan haram dan pembalakan haram oleh Taiko Wong dan Awang yg mempunyai beberapa kelebihan seperti harimau seringkali menggagalkan usaha pihak penjenayah rimba itu.
Awang mempunyai kebolehan spt harimau yang berani tangkas dan agresif ditambah Awang hakikatnya sebagai seorang manusia, Awang juga mempunyai akal yg dapat berfikir untuk melepaskan diri drp bahaya dalam beberapa percubaan ditangkap penjenayah terbabit
Ada watak lain iaitu watak pelajar universiti yg membuat kajian tentang harimau, menyertai konflik dan membantu watak Awang mencipta sut khasnya yang kalsi peluru tentunya dan mempunyai persenjataan yg lengkap.
Peniruan tetap berlaku namun jgnlah smapai identiti kita dihilangkan. Aku meniru plot dan perkembangan watak superhero luar juga namun aku mengekalkan identiti roh Malaysia atau Melayunya dalam novel ini.
KIni aku menghadapi masalah untuk menamakannya. Harap2 siapa boleh memberikan cadangan nama bagi novel superhero tersebut kalau aku menggunakannya apabila aku mendapat royalti nanti adalah sedikit imbuhan untuk kalian.
Catitan Peribadi-Sukar menelan.
Aku sememangnya keras kepala. Apabila aku dibenarkan keluar daripada wad, sebulan lepas, aku hanya menelan 3 butir antibiotik Augmentin 625, dan selepas itu aku berhenti walau aku wajib menghabiskannya dalam tempoh seminggu.
Akibatnya aku terima dalam dua minggu lepas, apabila aku sukar menelan, demam-demam urat dan adakalanya sakit di larinkgs. Bayangkan nasi yg lembut itu tidka mampu kutelan terasa ia bagaikan terlekat di kerongkongku.
Kawan aku menasihati aku agar berjumpa doktor, tetapi aku tidak mahu tinggal di wad lagi yang suhunya membuatkan aku terpaksa memakain 3 lapis baju, selimut dua lapis dan tidka mandi 4 hari. Hahahaha.
Tetapi hari ini aku sudah boleh menelan nasi. Mungkin kerana aku dapat mengawal stress dan tidak makan ulam yang berangin atau tea-kerana bagiku selain faktor jangkitan kuman faktor angin dan GERD juga membantu menolak apa yang aku makan ke esofagus.
Aku ada temu janji dgn doktor 11.11 ini. Dan mulanya dulu aku dah menetapkan aku tidak mahu menghadirinya, tetapi apabila melihatkankeadaan tidka terjangka ini aku kenalah pergi juga. Malah aku tak tahu adakah aku akan kena berjumpa doktor lebih awal drp 11.11 itu.
Tapi keadaan semakin baik dan aku rasa air suling membantu mebersihkan kerongkong aku. Aku melihat penapis air dirumah aku yang berkarat hitam dan pemanas air yang mana besinya sudah berkarat.
Mungkin kerana itu juga. Yep! Jadi iktibarnya
-Bila dok kasi antibiotik makanlah kasi habis-namun Augmentin itu memang antara antibiotik berkuasa nuklear dan kuat sekali menyebabkan perutaku tidak berasa selesa.
-Kawal stress
-Cukupkan tidur-aku sekarang tidur sangat lewat kadangkala berjaga sampai subuh semata kegilaan mencari maklumat dan keasyikan aku mengarang novel.-Jgn merampas waktu istirehat yg telah ditetapkan oleh Allah.
Akibatnya aku terima dalam dua minggu lepas, apabila aku sukar menelan, demam-demam urat dan adakalanya sakit di larinkgs. Bayangkan nasi yg lembut itu tidka mampu kutelan terasa ia bagaikan terlekat di kerongkongku.
Kawan aku menasihati aku agar berjumpa doktor, tetapi aku tidak mahu tinggal di wad lagi yang suhunya membuatkan aku terpaksa memakain 3 lapis baju, selimut dua lapis dan tidka mandi 4 hari. Hahahaha.
Tetapi hari ini aku sudah boleh menelan nasi. Mungkin kerana aku dapat mengawal stress dan tidak makan ulam yang berangin atau tea-kerana bagiku selain faktor jangkitan kuman faktor angin dan GERD juga membantu menolak apa yang aku makan ke esofagus.
Aku ada temu janji dgn doktor 11.11 ini. Dan mulanya dulu aku dah menetapkan aku tidak mahu menghadirinya, tetapi apabila melihatkankeadaan tidka terjangka ini aku kenalah pergi juga. Malah aku tak tahu adakah aku akan kena berjumpa doktor lebih awal drp 11.11 itu.
Tapi keadaan semakin baik dan aku rasa air suling membantu mebersihkan kerongkong aku. Aku melihat penapis air dirumah aku yang berkarat hitam dan pemanas air yang mana besinya sudah berkarat.
Mungkin kerana itu juga. Yep! Jadi iktibarnya
-Bila dok kasi antibiotik makanlah kasi habis-namun Augmentin itu memang antara antibiotik berkuasa nuklear dan kuat sekali menyebabkan perutaku tidak berasa selesa.
-Kawal stress
-Cukupkan tidur-aku sekarang tidur sangat lewat kadangkala berjaga sampai subuh semata kegilaan mencari maklumat dan keasyikan aku mengarang novel.-Jgn merampas waktu istirehat yg telah ditetapkan oleh Allah.
Langgan:
Catatan (Atom)